Aktualności
Technik inżynierii środowiska i melioracji w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Ziemi Dobrzyńskiej w Nadrożu zawodem przyszłości.
W Polsce niewiele szkół kształci w zawodzie technik inżynierii środowiska i melioracji, choć to kierunek uznany za strategiczny dla rozwoju Polski.

Kształcenie w tym technikum jest szerokoprofilowe. Obejmuje zagadnienia związane z ekologią, geodezją, inżynierią wodą i  lądową.  Ukończenie technikum daje możliwość pracy w przedsiębiorstwach świadcząc usługi z zakresu m.in. budowy obiektów przeciwpowodziowych, w zakresie budowy i remontu dróg, biurach projektowych i geodezyjnych firmach związanych z gospodarką wodną. Mimo że kierunek inżynieria środowiska nie kojarzy się z rolnictwem, to jego ukończenie  daje możliwość przejęcia gospodarstwa rolnego.

Kierunek technik inżynierii środowiska i melioracji w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Ziemi Dobrzyńskiej w Nadrożu funkcjonuje trzy lata. W tym czasie uczniowie i kadra odnieśli znaczące sukcesy. W ubiegłym roku uczennica tego technikum, Agata Małkińska zdobyła tytuł laureata Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych w bloku Ochrona i inżyniera środowiska. Uczennica jest zwolniona z części pisemnej egzaminu zawodowego z wynikiem 100 %. . W tym roku w Olimpiadzie ma zamiar wziąć większa grupa uczniów, którzy do startu przygotowują się już od września.

Na bieżąco uzupełniana jest  baza kształcenia zawodowego. Podczas zajęć uczniowie wykorzystują m.in. stację pogodową, zestaw do badania gleby, miernik do badania wody. Szkoła współpracuje z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie. Uczniowie gościli w siedzibie przedsiębiorstwa w Toruniu zapoznając się z najnowszymi metodami zapobiegania powodzi oraz wykorzystania techniki – dronów w monitorowaniu rzek.

Zajęcia odbywają się w formie praktycznej i teoretycznej. Podczas zajęć w pracowni organizacji robót w inżynierii środowiska uczniowie poznają podstawy geodezji. Obecna klasa druga brała udział w przygotowaniu terenu pod obiekt budowlany na terenie szkoły. Pracom towarzyszyło kilka czynności. Po pierwsze omówienie procedur i dokumentacji związanych  z obiektem. Po drugie spotkanie z geodetą i wytyczenie obiektu przez profesjonalistę oraz niwelacja terenu. Ta ostatnia czynność czyli w języku fachowców „złapanie poziomu” ćwiczona była na zajęciach praktycznych. Oprócz  drewnianych palików, słupków, młotków, wkrętów, wkrętarek, sznurka i niwelatorów, przydało się również dobre oko, a przede wszystkim cierpliwość naszych przyszłych techników. Warto dodać, że zajęcia w terenie poza wykonywaniem konkretnych ćwiczeń i zadań mają na celu m.in.  uczyć pracy w zespole, a także rozwiązywać napotkane problemy. 

Podczas zajęć nauczyciele stosują metody badawcze połączone z metodami e – learningowymi z ćwiczeniami praktycznymi co daje uczniom możliwość uzyskania kluczowych kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych i inżynierii środowiska.