Praktyki zawodowe o charakterze indywidualnym odbyły się w dniach 15 – 26 kwietnia, a ich partnerem były francuskie przedsiębiorstwa odpowiadające profilom kształcenia uczniów naszego technikum wyłonionym w procesie rekrutacji. Dzięki pozyskanej akredytacji programu Erasmus+, projekt nr 2023-1-PL01-KA121-VET-000130900 był dla 22 uczniów i 3 nauczycieli opiekunów całkowicie bezpłatny, finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Celem projektu było stworzenie uczniom warunków do odbycia praktyk zawodowych w międzynarodowym środowisku, co umożliwiło z jednej strony poszerzenie nie tylko kompetencji zawodowych, ale i językowych, a z drugiej – nabranie doświadczenia w pracy w innych niż polskie przedsiębiorstwach. Celem było również zaangażowanie w mobilność uczniów ze zmniejszonymi szansami i zapewnienie atrakcyjnej formy praktyk nie zawsze możliwych do zrealizowania lokalnie.
W ramach mobilności nasi przyszli technicy weterynarii odbywali zajęcia w mini zoo. Był to twórczy okres dla młodzieży, która z wielką pasją podchodzi do opieki i leczenia zwierząt. Uczniowie poznawali poszczególne działania związane z czyszczeniem przestrzeni, pielęgnacją, a także z leczeniem koni, kóz, trzody chlewnej. Każdy z nich otrzymywał indywidualne zadania, które oswajały ich z bezpośrednią pracą przy zwierzętach.
Przyszli technicy urządzeń i systemów energetyki odnawialnej zaznajamiali się w ośrodku turystycznym z technologią ze swojej dziedziny. Zajmowali się m.in. kontrolą przyłączy elektrycznych, usuwali ewentualne usterki, zapoznawali się z budową głównej stacji zasilającej cały obiekt i poznali zasady bezpieczeństwa pracy przy urządzeniach operujących pod wysokim napięciem. Mieli również okazję przyjrzeć się z bliska wykorzystaniu zasobów energetycznych w obsłudze gastronomicznej linii technologicznej. Obiekt, na terenie którego pracowali, był ogromny, dlatego dla każdego uczestnika projektu, znalazły się wyzwania technologiczne.
Z kolei technicy żywienia poznali proces przygotowywania sali na przyjęcie gości, zgłębiali tajniki francuskiej kuchni, prowadzili serwis w sali restauracyjnej i – oczywiście gotowali potrawy. Uczniowie mieli wyznaczone zadania: dbanie o wygląd sali, przyjmowanie zamówień i przygotowywanie posiłków, które wykonywali rotacyjnie aby każdy uczestnik zagranicznych praktyk mógł je wykonywać.
Uczniowie technikum architektury krajobrazu poznali śródziemnomorską roślinność, kompozycje francuskich ogrodów i zajmowali się pielęgnacją terenów zielonych ośrodka wypoczynkowego (kosili trawniki, przycinali krzewy i porządkowali rabaty kwietne po zimie). Do ich zadań należała pielęgnacja żywopłotów, cięcia formujące i odmładzające grupy krzewów.
W weekend wolny od zajęć praktycznych uczniowie odwiedzili najciekawsze miejsca Lazurowego Wybrzeża - Niceę, Monte Carlo i Cannes, gdzie przez chwilę mogli się poczuć, jak gwiazdy. Poznali również piękno francuskiej flory oraz lokalnych mieszkańców, którzy obdarzyli uczniów i nauczycieli dużą życzliwością.