Ponieważ w szkole rozpoczyna działalność Koło Carvingu, niżej - kilka słów na temat tego rodzaju sztuki i celów działania Koła Carvingu.
Carving, czyli rzeźbienie w owocach i warzywach wywodzi się z Chin i Tajlandii. Znany był już na tych terenach w IX wielu. W Europie pojawił w połowie XX wieku. Rzeźbienie w owocach i warzywach pojawiło się na polskim rynku pracy w 2004 roku. Kucharze w myśl zasady że „je się oczami” jako pierwsi docenili rzeźbienie w owocach i warzywach jako efektowną formę dekoracji potraw i atrakcję w swoich restauracjach i hotelach. Właściciele hoteli, restauracji, sal weselnych i bankietowych także już wiedzą, że ktoś z takimi umiejętnościami potrzebny jest w dobrej firmie.
Ze względu na bardzo efektowny wygląd i duże zainteresowanie publiczności organizatorzy różnego rodzaju imprez plenerowych i eventów coraz częściej zapraszają rzeźbiarzy w owocach i warzywach, jako atrakcję wydarzenia.
Celem działalności Koła carvingu jest innowacyjność. Zdobyte umiejętności wkraczają w nasze wartości kulturowe z innych tradycji narodowych. Dają możliwość zaistnienia nieznanego dotychczas sposobu obróbki warzyw i owoców, który umożliwia w bardzo efektowny sposób prezentowanie kompozycji wykonanych z warzyw i owoców.
Efekt wizualny wykonanych elementów i prac zespolonych jest bardzo efektowny i pobudzający zmysły i wyobraźnię. Sektor gastronomiczny, któremu dedykowane są umiejętności rzeźbiarskie uczniów koła ma za zadanie uatrakcyjnienie dań, potraw, imprez okolicznościowych, jak również zmiany oblicza gastronomii na bardziej efektowną i jednocześnie innowacyjną formę podawania owoców i warzyw w różnych rzeźbiarskich kształtach.
Celem nadrzędnym działalności koła jest poznanie nowej, nieznanej dotychczas techniki rzeźbienia warzyw i owoców w różne ornamenty i motywy kwiatowe jak również figury przestrzenne i akcenty fauny i flory otaczającej nas na co dzień.
Kształcenie w tym kierunku jest działaniem wspomagającym rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych. Jest jednocześnie elastycznym reagowaniem na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej.
Tekst: E. Rukat
Foto: E. Rukat, A. Sakowicz